Ayurveda in de Lente: achtergronden en tips - Achtergrondinformatie over ayurveda.
Het product is toegevoegd aan je winkelwagen.

Vragen? Stel ze gerust via info@ayur.nl

Home |  Webwinkel |  Wat is Ayurveda? |  Afrekenen |  Nieuwsbrief |  Contact

Ayurveda in de Lente: achtergronden en tips

 

Ayurveda in de lente: achtergronden en tips

 

De lente is een heerlijke tijd van het jaar en je zult het buiten al gemerkt hebben. Na de winter voelt 8 graden en een beetje zon al aan als een warme lentedag. Lente - het jaargetijde van groei en dynamiek.

 

De natuur beweegt zich uit de koude, natte winter naar de lente toe. De aarde wordt weer warmer en knoppen worden zichtbaar in bomen en planten. Bloemen beginnen te bloeien.

 

In de natuur lijkt dit proces heel gemakkelijk te gaan, maar voor ons mensen is dat proces vaak wat moeilijker. Denk maar aan allerlei kwaaltjes zoals, Voorjaarsmoeheid en het uitbreken van allergische klachten. Vaak voelen we ons juist in het begin van de lente moe, traag en zwaar (Ashwagandha helpt hierbij). Onze gemoedstoestand lijkt meer op die van een humeurige beer dan op iemand die fris en vrolijk aan het voorjaar begint.

 

Hoe kan dit nu zo ontstaan?

Een gevoel van welbevinden ontstaat volgens Ayurveda het meest, als we in harmonie met de seizoenen leven - meer in het ritme van de seizoenen. Om dit goed te kunnen begrijpen is een goed begrip van de Kapha Dosha belangrijk. Er worden in Ayurveda 3 belangrijke Dosha’s onderscheiden: Vata, Pitta en Kapha.

 

Kapha Dosha zorgt voor de aarde-water kwaliteiten in het lichaam. Deze 2 elementen verzorgen de smering van de gewrichten, alle slijmvliezen op alle weefsels in het lichaam en vooral de longen, sinussen en ook bijvoorbeeld de maag. Het bepaalt ook de grootte, kracht en soepelheid van je spieren.

 

Als deze Kapha Dosha in balans is, voel je je stabiel, sterk en in balans. Is deze uit balans, dan voel je je waarschijnlijk slaperig, mentaal niet helemaal helder of zelfs depressief. Je kunt ook meer slijm ervaren in de sinussen, neus- en keelholten en longen. Ook gewichtstoename behoort hiertoe, vocht vasthouden of een zwaar gevoel in je ledematen.

 

Misschien herken je deze klachten, wanneer je eigen constitutie al meer een Kapha-type is. Maar ook wanneer je niet een uitgesproken Kapha-type bent, kun je dergelijke klachten in de lente ervaren. Het is speciaal belangrijk om Kapha te balanceren in de lente omdat Kapha (aarde-water) toeneemt in de winter.

 

In de winter wordt het kouder en natter. Je blijft dan liever binnen en je lichaam zoekt meer slaap en warm voedsel. In de lente is het noodzakelijk dat je deze warme Kapha jas op een soepele manier weer kwijtraakt. Anders gaan de slijmvliezen in het lichaam dichtslibben en voel je je - juist in de overgang van winter naar lente - zwaar en slaperig in plaats van fris en wakker en soepel.

 

Allergieën kunnen de kop op steken en je voelt je dan misschien wel vermoeider dan voorheen, terwijl buiten het zonnetje inmiddels lekker schijnt. Het Ayurvedisch advies voor de lente is om te proberen een routine te ontwikkelen, die je helpt om soepel en geleidelijk de zware Kapha-tendensen kwijt te raken en je licht en helder te maken, zonder de stabiele kwaliteiten van Kapha te verliezen.

 

Hiervoor is het fijn om licht en stimulerend voedsel te eten en bovenal fysiek in beweging te komen. De beste benadering is er één die zowel voedingsadviezen als yoga-oefeningen inhoudt.

 

Lente-tips

 

Maak ruimte: Niet voor niets is er in het voorjaar de gewoonte om je huis schoon te maken - de voorjaarsschoonmaak. Dit geeft niet alleen ruimte en frisheid in je huis maar zeker ook in je geest! Gooi overbodige rommel weg, richt je huis in op een manier dat de energie vrij kan stromen door je huis. Vastu Shastra, de Vedische leer over wonen, kan hierover veel tips geven. Richt je tijdens het opruimen en poetsen niet alleen op schone ramen en vloeren maar ook op onopgeloste zaken en situaties in je geest. Zijn er nog projecten die je moet afmaken? Doe het dan nu en wacht er niet langer mee.

 

Breathe easy: Verdiep je in ademhalingsoefeningen - Pranayama - en integreer een ademhalingsoefening in je dagelijkse routine.

 

Turn up the heat: Zorg voor een goed spijsverteringsvuur (Agni) door stimulerende kruiden aan je eten toe te voegen. Drink elke ochtend een glas warm water met citroensap en neem eventueel een stukje verse gember voor elke maaltijd. Let hierbij wel op dat je een eventueel verhoogde Pitta niet uit balans brengt!

 

Eet lichter: Maak lichte en kleurige maaltijden, de tijd van zware stamppotten is nu voorbij. Gebruik ook hier stimulerende en verwarmende kruiden zoals peper en gember. Ga naar buiten, de natuur in: Ervaar de lente aan den lijve door buiten te gaan bewegen, wandelen en genieten.

 

En bovenal… doe dit ontspannen! Ook deze adviezen moeten geen zware opgave worden, waaraan je moet gaan voldoen. Kies er een paar tips uit die voor jou gemakkelijk te volgen zijn, op een plezierige manier.

 

Een heerlijke lente toegewenst!