Het product is toegevoegd aan je winkelwagen.
Home |  Webwinkel |  Wat is Ayurveda? |  Afrekenen |  Nieuwsbrief |  Contact

15 Ayurvedische tips om je fitter, gezonder én gelukkiger te voelen

 

15 ayurvedische tips om je fitter, gezonder en gelukkiger te voelenBij het woord “ayurveda” denk je al gauw aan kruiden. Maar er komt meer bij kijken. Ayurveda richt zich ook op je eetpatroon, je leefomgeving en hoe je mentaal in elkaar steekt, zodat je met de inzichten daarvan je levensstijl aan kunt passen om je lichamelijk en geestelijk lekker te voelen. Ayurveda legt nadruk op de rol die je mentale gezondheid speelt als het gaat om je lichamelijke gezondheid.

 

In dit artikel lees je 15 eenvoudige ayurvedische principes die je in je dagelijkse routine kunt toepassen om je fitter, gezonder én gelukkiger te voelen.  

 

Tip 1: Sta vroeg op

Sta vóór zonsopgang op. Dit is de meest verse en pure tijd van de dag. Adem diep in en voel hoe vers de lucht is die je inademt. Zo start je de dag positief en vol energie.  

 

Tip 2: Eet ayurvedisch

Als je “ziekte-vrij” wil blijven zal je goed moeten kijken naar wat je eet. Eet vooral meer verse, seizoensgebonden, biologische groenten en fruit. Vermijd zoveel mogelijk het vettige junkfood. Als je ayurvedisch eet zal je lichaam energieker worden en gifstoffen afvoeren.

 

Tip 3: Begin je dag zoet

Begin je dag met “honingwater”: een eetlepel biologische honing van goede kwaliteit in een glas water oplossen en dat op een lege maag drinken. Dit is dé manier om gifstoffen in je lichaam te elimineren. Bovendien bevat honing antibacteriële eigenschappen.

 

Tip 4: Een goede nachtrust is belangrijk

Ons lichaam heeft tijd nodig om te herstellen en te ontgiften en dat gebeurt vooral tijdens het slapen. Met een goede nachtrust werken onze lichaamscellen goed samen om ons immuunsysteem te versterken en energie door ons gehele lichaam te laten circuleren.

Neem eens een warm bad voordat je naar bed gaat en gebruik essentiële oliën zoals lavendel en sandelhout om te ontspannen. Zorg er dan voor dat je rustig en diep ademhaalt.

 

15 ayurvedische tips: goede nachtrust

 

Tip 5: Wandel voor een fijner leven

Maak een ochtendwandeling of wandel in een pauze van alle stress op het werk. Wandelen is een van de beste manieren van lichaamsbeweging. Het zorgt voor mentale, lichamelijke en emotionele kalmte, zónder dat het je lichaam belast.

 

Tip 6: Maak een planning

Maak een planning van alle dingen die je op een dag wil doen én hou je aan die planning. Als je je aan een planning houdt voorkom je onrust en ontstaat er een mentale, lichamelijke en emotionele balans in je lichaam.

 

Tip 7: Ontdoe je van gifstoffen

Ontdoe je niet te lang nadat je bent opgestaan van je lichamelijke afvalstoffen (urine en ontlasting). Als je hier te lang mee wacht kan je jezelf indirect vergiftigen, wat jaren later tot chronische problemen kan leiden. Zorg dus voor een goed ritme om je lichaam ‘s ochtends schoon te maken.

 

Tip 8: Gezonde kruiden en specerijen zijn belangrijk

Gebruik in de keuken gezonde kruiden en specerijen als verse gember, geelwortel, knoflook, komijnzaad en zwarte peper. Al deze kruiden verlagen je cholesterol, beschermen je vitale organen and stimuleren je stofwisseling.

 

15 ayurvedische tips: gezonde kruiden en specerijen

 

Tip 9: Hydrateer jezelf goed

Drink elke dag voldoende water. Water is het beste middel om gifstoffen uit je lichaam te spoelen en je spijsvertering soepel te laten verlopen.

 

Tip 10: Oliemassage

Probeer elke ochtend een oliemassage om je huid te beschermen tegen rimpels en overige tekenen van ouderdom. Een oliemassage in de ochtend voorkomt het uitdrogen van je huid en voedt je geest en lichaam. Bovendien geeft het je huid een gezonde teint.

Bekijk onderstaande Engelstalige video voor een uitleg:

 

 

Tip 11: Lichaamsoefeningen zijn belangrijk

Zorg dagelijks voor voldoende lichaamsbeweging zoals fietsen, yoga of wat voor lichaamsoefening dan ook. Een half uur bewegen per dag verkleint de kans op ziektes, zorgt voor een gezond gewicht en bevordert de bloedsomloop.

 

Tip 12: Mediteer

Sluit je af van de buitenwereld door gewoon even te gaan zitten en je ogen te sluiten gedurende een paar minuten. Deze techniek geeft je innerlijke rust en na afloop voel je je goed.

 

15 ayurvedische tips - mediteren

 

Tip 13: Doe de melk-therapie

Kan je, ondanks dat je een drukke dag hebt gehad, niet in slaap vallen en lig je klaarwakker te woelen en te draaien? Het drinken van een glas warme (biologische) melk helpt je om in slaap te vallen. Voeg tijdens het opwarmen een beetje kardemom toe zodat de melk makkelijker verteerd wordt.

 

Tip 14: Maak je eigen huidmasker

In plaats van dat je kunstmatige huidproducten gebruikt, kan je ook compleet natuurlijke producten op je huid smeren. Je verzorgt je huid het best door zelf je huidmaskers te maken. Gebruik daarvoor ingrediënten die je gewoon kunt eten, zoals honing, rozenwater, komkommer, amandelen, melk en yoghurt.

 

Tip 15: Maak contact met de natuur

Breng je pauzes door met bloemen en bomen in plaats van met je apparaten. Als je een dag zonder je apparaten leeft en je je overgeeft aan de natuur, dan zal het contact met Moeder Natuur je kalmeren en je verlossen van zorgen en stress.

 

15 ayurvedische tips om je gezonder te voelen 

 

 

Vrij vertaald naar dit artikel van The Times of India.